Rouwstoet Yannick Amba-Bongelo

Op deze foto zie je de moeder van Yannick Amba-Bongelo, de jongen die is neergestoken op carnaval in Binche, die getroost wordt door haar familie.

Ik heb deze foto gemaakt als onderdeel van mijn eindwerk. Een reportage over gebeurtenissen in België. Welk evenement ook, als ik tijd had ging ik het gaan fotograferen: de ijsberen in Oostende, Ronde Van Vlaanderen, Betoging van Vorst,… en dus ook de rouwstoet in Oostende van Bart en deze hier van Yannick.

Het is op zich echt raar om zo foto’s te gaan maken. Zeker als het eigenlijk niet van moeten is (niet in opdracht). Want op zo een moment zou je de mensen eigenlijk moeten met rust laten…Maar het was een echte ervaring, 2 totaal verschillende ervaringen. In Oostende was men heel afstandelijk en hielden ze de pers liever op een afstand (behalve dan op de begrafenis daar was er een podium voorzien voor de pers recht voor de ingang van de kerk). Maar op de optocht voor Yannick was er een heel andere mentaliteit, de moeder wou volgens mij via de media aantonen dat er dringend iets moet veranderen.

 Deze foto vind ik heel aangrijpend. De band tss de vrouw en haar familie/vrienden die haar troosten en steunen. Het is echt zo iets moois, toen ik het fotografeerde had ik zowaar een krop in de keel. Ik heb dan ook tijd voor genomen om dit te fotograferen. aangezien ik nog studeer kan ik dat nog. Als persfotograaf ben je soms ergens 5 min, bij manier van spreken, en dus veel moeilijker om een goed beeld te maken.eindwerk_lisa_van_damme.jpg

8 gedachtes over “Rouwstoet Yannick Amba-Bongelo

  1. Prachtige Zwart/Wit foto. De donkere tinten bevallen me erg goed! Op dat wat artur zei, kan ik niet veel meer toevoegen😉 .

  2. Zoals je zelf zegt, dit is niet simpelweg de misérie van deze mensen ‘ten grabbel gooien’…
    Dit was ook geen louter privé aangelegenheid, die mensen hebben wel een naaste verloren, maar België als land voor de zoveelste keer een stukje van zijn waardigheid…Deze mensen rouwen voor het verlies van een familielid, maar klagen tegelijk de situatie aan waarin dit is kunnen gebeuren en dit mag en moet openbaar gemaakt worden. Zeker als het zo mooi in beeld gebracht is als hier.

Geef een reactie

